Cuba – Baracoa

Baracoa de stad die veel mensen overslaan, aangezien hij qua afstand het verst is vanaf Havanna. Toch wilde ik deze niet overslaan, omdat de natuur hier geweldig zou moeten zijn. Eerlijk is eerlijk na al die steden zie ik er ook wel naar uit om weer even de natuur in te gaan.

Had al plannen gemaakt voor Baracoa, maar heb deze gewijzigd. Nicolas nodigde me uit om met hem eerder naar Baracoa te gaan dan ik van plan was. Heb ja gezegd, want na vier dagen carnaval is het wel tijd om te gaan. Dan is er nog de vraag hoe gaan we er komen, al snel komen we erachter dat de toeristenbus voor de komende weken volgeboekt is. Over op plan B, het nemen van een taxi collectivo. Dit is een gedeelde taxi die je naar plaats van bestemming brengt. Tuurlijk, waarom niet dit hoort bij de volle ervaring op Cuba. Onze taxi is een echte Cubaanse auto die ons samen met twee Franse dames erheen gaat brengen, ben dus omringd door de wereldkampioenen. Wat een ervaring in zo’n auto, de muziek staat op standje bass en raampjes open voor ARKO. Totdat het begint te regenen, de vloer wordt nat en kan mijn lach bijna niet inhouden zulke kleine ruitenwissers heeft de auto. Ach, ook dit is Cuba en geniet volop van de mooie rit met de zee als uitzicht.

Bij aankomst in Baracoa is het uitzicht nog steeds geweldig met de zee. Onze casa is de beste tot nu toe, de kamer op het dak met privé dakterras en een hangmat met zeezicht. Ultiem genieten!

Gelijk maar even het stadje in, voor lunch en het boeken van een tour voor de volgende dag. Dit is de enige manier om het natuurpark te betreden, want een gids is vereist. De keuze is gevallen op een tocht door het natuurpark van 7 km met mogelijkheden om te zwemmen. Gedineerd met een van de twee dames van de taxi, haar vriendin was ziek. Morgen zien we elkaar weer, want het is goed gezelschap.

Daar gaan we dan, de wandeling. Voor mij de gelegenheid om mijn wandelschoenen in te wijden en gelukkig heb ik ze dus niet voor niks meegenomen. De weg ernaar toe was op zijn zachtst gezegd bijzonder, de meest hobbelige weg ooit. Onderweg zijn we drie keer gestopt omdat anders de jeep uit elkaar zou vallen, het kan allemaal in Cuba. De wandeling is enorm mooi en ben omringd door palmbomen dus meer is er voor mij niet nodig. Zo fijn om alle frisse lucht in te ademen, de geuren ultiem te ruiken, de geluiden van de vogels te horen, de zoete smaak van de verschillende soorten mango’s te proeven en de verschillende type bladen te voelen. Een traktatie voor al mijn zintuigen. En dit was alleen nog maar deel een, maar ben nu al zo optimaal aan het genieten. Bij het voortzetten van de wandeling kwam plotseling de regen met bakken uit de lucht, alleen vond ik het deze keer niet erg. Het werd wel wat glad, maar verder stonden mijn zintuigen op scherp om alle veranderingen op te merken. Aangekomen bij de waterval houd het plotseling op met regen en breekt het zonnetje door. Ga het natuurlijke water in en geniet van het uitzicht en de warme zonnestralen op mijn gezicht. Jammer genoeg moesten we terug, maar zou hier eeuwen kunnen blijven. Het voelt helemaal niet dat we 7 km hebben gelopen, maar zit helemaal in mijn element hier. Terug naar de jeep en hopelijk gaan we het halen zonder te hoeven duwen. Plotseling staan we stil, oh nee dat meen je niet… Verassing! Blijkt dat we nog een tussenstop hadden bij het strand, dit was ik helemaal vergeten. Hop, het water in heerlijk dit cadeautje. Deze avond zelfs afgesloten met mijn eerste salsa dans hier als toetje. Goh dat is even wennen zeg, de Cubaanse salsa gaat veel sneller dan ik gewend ben maar vind het wel leuk om te doen. In een echte salsa bar met live muziek, hoe Cubaans wil je deze belevenis hebben. Toch is het tijd om door te gaan en belanden we in de lokale discotheek waar een lokale bekendheid aan het optreden is. Aandacht te over van de mannen hier, maar dat is alleen maar omdat ze zien dat ik een toerist ben. Tijd om mijn bedje in te gaan en te gaan nagenieten van deze geweldige dag.

De volgende dagen hadden we besloten om het rustig aan te doen en toch kregen we het voor elkaar om zoveel te doen. Ben de stad aan het verkennen geweest met mijn camera en heb wederom optimaal genoten. Normaal gesproken eet ik maar een keer bij een restaurant, maar dit ging toch fout hier. Op dag een hadden we een restaurant gevonden met zeezicht en geweldig eten. Het eten hier is normaal niet om naar huis te schrijven, dus ben bereid om een uitzondering te maken. We worden vaste klanten en worden zelfs op straat herkend door het personeel.

Een bezoek aan het strand kon natuurlijk niet ontbreken, na een wandeling van 9 minuten komen we hier aan. We vinden een mooi plekje en nemen een duik in het zoute zeewater dit is optimaal genieten. Ga zelf lekker op het strand zitten en Nicolas gaat ondertussen frisbieeën met de lokalen. Ook dit is Cuba.

Op onze laatste dag huren we een scooter en gaan op pad. We zijn nog geen minuut onderweg en de regen komt met bakken uit de lucht. We mogen even bij een Cubaan schuilen, wat een gastvrijheid. Het houd al snel weer op en we gaan weer verder. We komen aan bij Yumirí, het natuurgebied die zijn naam op een verschrikkelijke manier heeft gekregen. Het stamt uit de tijd van de Taíno indianen. Tijdens de kolonisatie weigerden ze om slaaf te worden en pleegden ze zelfmoord door van de brug te springen en riepen hierbij ‘ya morí’ in Engels ‘i have died’. Ondanks deze heftige naam is het natuurgebied erg mooi. Hoge rotsen en natuurlijk warm water (zie foto hierboven). Ook hier komen we wederom een grote groep Fransen tegen, ben nog nooit zoveel omringd door Fransen mits ik in Frankrijk was. Nu is het een mooie taal om naar te luisteren, alleen brengt het me zo in de war nu ik Spaans probeer te leren. Zijn aardige mensen en met z’n allen gaan we de boot in en gaan we heerlijk zwemmen. Het is zo mooi hier, maar ook hier is het weer tijd om verder te gaan. Besluiten om te gaan lunchen en we hebben geluk, krijgen namelijk de vers gevangen vis van vanochtend geserveerd. Als voorafje kregen we de vrucht Maracuja, dit stukje fruit smelt gewoon op je tong mmmm. Na de lunch pakken we de scooter en gaan we op zoek naar een mooi strand om lekker te zwemmen. En wat vinden we na een korte zoektocht?Een privé strand en het is er mooi . Hier zijn we opnieuw aan het genieten van de zoute en woeste zee. De tijd gaat zo snel als je het naar je zin hebt, dat we hard moeten rijden om op tijd de scooter in te leveren. We besluiten om onze tijd hier af te sluiten in ons favoriete restaurant en een drankje in de stad.

De volgende dag stappen we in de bus en in Santiago de Cuba neem ik afscheid van Nicolas. Hij heeft een latere bus naar Havana waarna hij vertrekt terug naar huis. Bedank hem voor de leuke tijd samen en al de avonturen die we samen hebben beleefd, het ga je goed! Ga zelf verder met de bus die mij in 15 uur naar Havanna brengt. Hier zal ik 7 uren wachten op de bus naar mijn volgende bestemming. Oftewel het is een reisdag die ik voornamelijk in de bus zal doorbrengen.

Ilona

********************************************************************************************

Baracoa the city a lot of people skip, because it’s the city who is the fartest from Havanna. Still, I would not like to skip it, because they say the nature is so beautiful. To be honest I do look forward spending time in the nature after all the cities.

Beforehand I already planned on going, but changed my plans. Nicolas invited me to come with him earlier then I intended. Said yes, because after four days of carnival it is time to leave. Then it comes to transport, finding out that the tourist bus Viazul was sold out for the coming month. Plan B is to take a taxi collectivo, this is a shared taxi. Sure, let’s do this, going in for the full experience. Found a taxi collectivo with two other French girls, so I’m surrounding myself with the world champions. We had the real Cuban car and it was an experience, the music is blasting and all the windows are open. Until it started to rain, the floor got wet and seen the most smallest wipers, was so hard to keep my laugh in. Oh well, this is Cuba as well and enjoy the ride to the fullest with the sea on the side as a great view.

Arriving in Baracoa the view stayed amazing with the seaside. Our casa is the best so far, we are on the rooftop and having our own private terrace amd own hammock with sea side view. Amazing!

Decided to go into town to get lunch and to book a tour to the national park the next day. It’s the only way to get in, because a guide is required. Choosing a day trip with a hike of 7 km through the park and a possibility to swim. Having dinner with one of the French girls, because the other was sick. We will meet them tomorrow as well, because they are good company.

Here we go, the hike. For me the ultimate possibility to use my hiking shoes for the first time, so I haven’t been carrying for nothing luckily. The road towards the park can be called ‘special’, the most bumpy ride ever so far. We stopped three times to avoid the jeep breaking down, all in Cuba. The hike itself is beautiful, I am surrounded by palm trees so I don’t need anything else. So nice to breath in fresh air, smelling the sent of nature, to hear the sounds of the animals, the sweet taste of the different kinds of mango, and to feel the different leaves. A real treat for all my sentences. Lucky for us this is not even everything, this was part one. Continued our walk when it started pouring rain badly, other then it became a bit slippery I didn’t mind. Welcomed the rain and used my sentences to sense the difference. We arrived at the waterfall where we could swim in the natural water and suddenly it stopped raining and the sun came back. Wow, it was amazing to be in the water with the view and the sunshine on my face. The time was way too short, but it was time to go back unfortunately. It didn’t feel like that we walked for a long time, was totally in my element here. Back to the jeep, hopefully we will make it back without having to push. Suddenly we stop, really? You have to be kidding me… Surprise! It’s an extra stop at the beach, which I totally forgot about it. Come, into the sea to enjoy this gift. Even had an dessert to top this day to dance salsa here. Really need to adjust to the Cuban salsa style, it is faster and they add their own flavour to it. I do enjoy it, having to dance in this club with live music what more can you ask for? Time to go and we end up in the disco nearby, where a local artist is performing. Receive so much attention, but I am aware it’s only because they can obviously see I am tourist. So I am not falling for this. Time to go to bed and to think back on this wonderful day.

The following day we decided to take things easy and still we manage to do so many things. Spend time in town exploring, having my camera with me I am having the time of my life. When it comes to restaurants I normally only visit them once, well I failed here big time. The first day we discovered this restaurant with sea view and great food. The food in Cuba is not amazing, so here I made an exception. We became regulars and the staff even recognized us on the street.

A visit to the beach of Baracoa can not be missed here, it takes nine minutes to get there. We found a great spot and got ourselves in the water. This is something I like, fully enjoy it. Decided to sit on the beach, while Nicolas is playing frisbee with the locals. This is also Cuba.

On our last day we rent a scooter to explore. We have been driving for less then a minute when the rain start pouring down. We can shelter from the rain by a Cuban, that is what you call hospitality. Quickly it stops raining and we are back on the road. We arrive at Yumurí, the nature reserve who thanks it’s name from a tragic manner. It comes from the time of the Taíno indians, who refused to be a slave during the colonisation. They threw themselves off the bridge and shouted ‘ya morí’ in English ‘I have died’. Despite the tragic past of the name, the place is amazing. High rocks and warm natural water (see the picture above). What a coincident, even here we find a large group of French people. Never been more surrounded by the French, unless when I am in France myself. It is a beautiful language to listen to, although now I’m getting so confused when trying to learn Spanish. The people are really nice and we take the boat in order to jump in the water. It is so beautiful and peaceful here, but again it’s time to move. Decided to have lunch with a view on the sea. We are being served the catch of this morning, never had my fish this fresh. As a starter we had the fruit Maracuja, wow this is amazing how it melts in your mouth. After the lovely lunch we get back on the scooter to search for a nice place to swim. After a short search we found a private beach and it’s amazing. Once again we enjoy the salty and wild sea. The time flies fast when you’re having fun, so we need to speed in order to be on time to return the scooter. We decided to end our time here in our favorite restaurant and drinks in town.

The next day we get on the bus and in Santiago de Cuba it’s time to say goodbye to Nicolas. He has the next bus to Havana and after that he is leaving to France. Thank him for the great time and all the adventures we had together, best wishes! Then I go back into the bus which will bring me to Havana in 15 hours. Here I will wait seven hours for the next bus to my next destination. In other words will be spending my time mostly travelling in the bus.