Inle Lake

Arriveren in het donker wordt bijna standaard, al went het niet. Na een nachtbus word ik altijd brak wakker. Kan goed slapen in de bus en zelfs zonder te headbangen. Toch slaap je minder goed dan in een bed. Deze keer hadden we een VIP bus, nog nooit zoveel luxe meegemaakt. Het is zoals vliegen is bedoeld, enorm veel beenruimte, stoelen die achterover kunnen. Snacks en drinken werden uitgedeeld, een schone deken en eigen scherm om film te kijken of muziek te beluisteren.

Deze keer was het zelfs mogelijk om naar het hostel te lopen in plaats van het nemen van een taxi. In de vroege ochtend zie je al zoveel mensen die wakker zijn en hun dag starten. Bij aankomst nodigt de eigenaresse ons uit voor ontbijt, dat smaakt heerlijk zo op de vroege ochtend. Leuk kennis gemaakt met een aantal gasten en zelfs een drone demonstratie gehad.

Besluiten de fiets te pakken en de stad Nyaung Shwe te verkennen. Vrij snel komen we op plekken waar weinig tot geen toeristen komen. De kinderen zijn wederom spelletjes aan het spelen en zeer nieuwsgierig proberen ze contact te maken. Maken plannen voor de komende dagen en verder even rustig aan. Rusten klinkt nu enorm als een goed idee!

De volgende dag gaat de wekker weer vroeg, we gaan zonsopkomst bekijken vanaf het meer. De rest van de dag zullen we op het meer doorbrengen, dus ben erg nieuwsgierig. Gisteren was het erg bewolkt en was de zonsondergang totaal niet te zien, hopelijk hebben we nu meer geluk. Ja hoor, dat hadden we. Weer een magisch moment, ditmaal op het water. Wanneer je eenmaal op het meer bent, ben je omringd door bergen. Hier hangt weer mist voor en ondertussen zijn de vissers met hun been aan het varen. Iets waar Myanmar bekend om staan. Bij het doorkomen van de zon zien we ook hete lucht ballonnen verschijnen, het kan niet meer op. Wederom blijf ik foto’s nemen, het is zo magisch (weet dat ik dit woord veel gebruik de laatste tijd, maar het is gewoon echt zo).

Bij het boeken van een boottocht weet je dat je ook ergens wordt gebracht om dingen te kopen, dit keer geluk dat we meerdere stops hadden… Het hoort er nu eenmaal bij, maar is niet echt mijn ding. We zijn bij een zilversmid geweest, linnenfabriek, lotus makkerij, bootmakkerij, sigarenmakkerij, tempels en als laatste de vrouwen met ringen om hun nek en knieĆ«n.
Aangezien we vroeg waren vertrokken, waren we eigenlijk voor de meute voor en dat was wel erg fijn moet ik zeggen. In het dorpje wat we bezocht hebben, hebben we zelf de inzegening van een jonge monnik mogen zien. Erg speciaal om te zien hoe dit gevierd wordt.

Deze speciale dag afgesloten in een nog specialer restaurant. Het stond goed te boek op Tripadvisor, maar dat willen we natuurlijk met eigen ogen bekijken en ervaren. Een ervaring was het zeker, de eigenaar is afkomstig uit Pokhara (Nepal, een geweldige plek waar ik ook ben geweest) en is enorm fan van Eminem. Hij draait alleen maar zijn muziek en is een ras entertainer. Hij praat en loopt en ziet er uit als Eminem, puur vermaak. Hij serveert Indiaas eten, zo goed dat ik weer terug denk aan mijn tijd in India. Het eten is zo goed dat we besluiten om de volgende dag er weer te gaan eten! Normaal gesproken ben ik een beetje tegen dit principe, maar dit voelt als een avondje uit in plaats van alleen een hapje eten.

Ook hebben we een dag om het meer heen gefietst. Al vrij snel kwamen we tot de conclusie dat je dit beter kan doen met een mountainbike in plaats van een normale fiets. Terug gaan is alleen geen optie. Zodra je het stadje uitkomt zie je het echte leven. Erg mooi in combinatie met de natuur. De zon brak door en ook hier weer enorm geluk mee gehad.

De resterende tijd hebben we besteed aan het drinken van heerlijke groene thee voor mij en koffie voor Roy bij een favoriete plekje. We kwamen hier vele malen en werden zelfs herkend. Het gaf uitzicht op een kruispunt en je kan hier de hele dag zitten en kijken. Van voorbijgaande fietsen, toeterende bussen, taxi’s, monniken en overbeladen vrachtwagens.

Het is tijd voor de laatste nachtbus. Deze heeft ons tijdens oud en nieuw naar Yangon gebracht in een 12 uur durende rit.

Tot in Yangon!
Ilona

——————————————————————————–

Arriving in the dark is almost getting the new standard, although I’m not used to it. After a night bus I always wake up badly. I am able to sleep in the bus without headbanging, but still it’s not comparable as sleeping in a bed. This time we had a VIP bus, never ever so much luxury on a bus. A lot of spave for your feet and the seat could be bend backwards. Snacks and drinks were handed out, a clean blanket and own screen to watch a movie or listen to music.

This time it was possible to walk to the hostel instead of taking a taxi. In the early morning you already see so many people awake and starting their day. The owner of the hostel invited us to have breakfast with them and it taste delicious on a early morning. Meeting a few guests and even had a drone demonstration!

Deciding to take the bicycle to explore this city Nyaung Shwe. Pretty soon we arrive at places where normally no tourists come. The children are playing games on the street and very curious trying to make contact with us. Planning the coming days and taking it easy. Resting sounds like a brilliant idea at the moment.

The alarm is going early again the next day, watching sunrise from the lake this time. Spending the rest of the day also on the lake, so I’m really curious what to be seen. Yesterday it was really cloudy so sunset was not showing itself at all, hopefully now we have more luck. Yes we did, again a magic moment this time on the water. Once your out on the lake, your surrounded by mountains. The fog is taken this view away and in the meanwhile the fisherman are sailing with their leg. Something where Myanmar is known for. When the sun comes out also hot air balloons arise, not so many as in Bagan but they do. Again I keep on snapping pictures, it’s really magical (know that I use this word a lot lately, but it’s just the way it is).

When booking a tour with a boat you just know that they will take you to places to let you buy stuff, luckily this time we had more then one opportunities… It’s part of the deal, but not really into it. Went to a silver place, linen fabric, lotus factory, boat factory, cigar making, temples and saw the ladies with rings on their neck and knees.
Leaving in the early morning we are ahead of all the tourist, and that is really nice. In the village we visited we even saw the consecration of a young monk. Really special to be witnessing this event.

Closed this special day in an even more special restaurant. The reviews on Tripadvisor are great, but we need to see for ourselves if that is true. It was an experience for sure! The owner is born in Pokhara (Nepal, an amazing place I visited before) and is an huge fan of Eminem. He only plays his music and is a real entertainer. He walks, talks and looks like Eminem. He serves Indian food, so well that I think back on my days in India and the good food I had over there. The food is so great, that we decide to come back the next day. Normally I am against this principle, but this time is different because it feels like a night out instead of just grabbing dinner.

Another activity was cycling around the lake. Pretty soon we realized that it was so much better to do this on a moutain bike then a regular bicycle, but going back is not an option. Once your out of the city the real life is shown. Beautiful even in combination with the nature. The sun is showing itself and again we are lucky with this.

The remaining time spending on drinking green tea for me and coffee for Roy. We went to the same place all the timeand even got recognized. The place gave an overview on a junction, beeping cars, speeding buses, cyclers, walking and trucks with an overload on stuff.

It is time for the last night bus. This brought us during New Years Eve to Yangon in a 12 hours during journey.